Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Gdynia gotowy na największe statki świata

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Port Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Gdynia gotowy na największe statki świata
fot. Port Gdynia
Port Gdynia oddał do eksploatacji nową Obrotnicę nr 2 o średnicy 480 metrów, umożliwiającą obsługę statków do 400 metrów długości. Inwestycja, współfinansowana ze środków UE, znacząco zwiększa możliwości nawigacyjne portu i przygotowuje go na przyjmowanie największych jednostek operujących na Bałtyku.

Nowa obrotnica nr 2 w Porcie Gdynia została oficjalnie oddana do eksploatacji. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat, które znacząco zwiększa możliwości operacyjne portu i przygotowuje go na przyjmowanie największych jednostek zawijających na Bałtyk. Przebudowana obrotnica, zlokalizowana w rejonie Basenu IX, osiąga średnicę 480 metrów, tworząc pełen akwen nawigacyjny, który umożliwia bezpieczne manewrowanie statków o długości do 400 metrów. Zakończenie prac zamyka wieloletni etap przebudowy układu nawigacyjnego portu, prowadzonego konsekwentnie jako jeden z filarów jego rozwoju.

Realizacja Obrotnicy nr 2 została przeprowadzona w ramach zadania inwestycyjnego „Pogłębienie Toru Podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” – w etapach I i III, a także projektu „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia” – w etapach II–III. W latach 2022–2023 wykonano szeroko zakrojone roboty czerpalne, obejmujące wszystkie akweny portu, które pogłębiono do rzędnej –15,9 metra. Kontynuacja prac była możliwa po kolejnych robotach hydrotechnicznych, w tym po relokacji Doku Pływającego w kwietniu 2025 roku do nowo wybudowanej Wnęki Dokowej. Przeniesienie doku otworzyło drogę do wykonania ostatniego etapu robót czerpalnych bezpośrednio pod jego poprzednią lokalizacją, co pozwoliło na uzyskanie pełnych parametrów przyszłej obrotnicy. Efektem przeprowadzonych prac jest akwen manewrowy o docelowej średnicy 480 metrów, zapewniający pełną swobodę obrotu największych jednostek operujących na Bałtyku.



Nowa obrotnica nie tylko zwiększa przepustowość portu, lecz także wprowadza nowy standard precyzji i bezpieczeństwa nawigacji. Nad ruchem jednostek czuwa wdrożony system RTK (Real-Time Kinematic), który pozwala na niezwykle dokładne pozycjonowanie statków w czasie rzeczywistym, podnosząc bezpieczeństwo manewrów i umożliwiając precyzyjne prowadzenie największych jednostek w warunkach ograniczonego akwenu portowego. Dzięki zakończonej inwestycji Port Gdynia jest dziś w pełni przygotowany do przyjmowania największych statków na świecie, co wzmacnia jego pozycję w regionalnej i globalnej sieci transportowej.

Modernizacja obrotnicy wpisuje się w szerszy program unowocześniania infrastruktury portowej, obejmujący pogłębianie toru podejściowego, przebudowę nabrzeży oraz dostosowywanie portu do obsługi statków oceanicznych nowej generacji. Jest to kolejny krok w realizacji strategii rozwoju, w której kluczowe znaczenie mają bezpieczeństwo, efektywność i zwiększenie konkurencyjności portu na rynku międzynarodowym. Inwestycja została współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, co podkreśla jej znaczenie dla rozwoju infrastruktury krytycznej na poziomie krajowym i europejskim. Port Gdynia, dysponując nową obrotnicą, otwiera kolejny rozdział w swojej historii, umacniając się jako nowoczesny, dynamiczny i gotowy na przyszłe wyzwania port morski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pomorskie. Planują obwodnicę w pobliżu S6 i S7

Drogi i autostrady

Pomorskie. Planują obwodnicę w pobliżu S6 i S7

ep. 04 grudnia 2025

Łomianki zablokują wyjazd z Warszawy. Dlaczego?

Drogi i autostrady

PKP PLK: Jakie inwestycje i reaktywacje w nowym rozkładzie?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdynia połączony z hiszpańskim Bilbao

Intermodal i logistyka

Port Gdynia połączony z hiszpańskim Bilbao

Damian Kelman 23 października 2025

Port Gdynia otwiera się na Azję

Intermodal i logistyka

Port Gdynia otwiera się na Azję

Damian Kelman 18 września 2025

Wybudowano największy w Polsce hub przeładunkowy zboża [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Pomorskie. Planują obwodnicę w pobliżu S6 i S7

Drogi i autostrady

Pomorskie. Planują obwodnicę w pobliżu S6 i S7

ep. 04 grudnia 2025

Łomianki zablokują wyjazd z Warszawy. Dlaczego?

Drogi i autostrady

PKP PLK: Jakie inwestycje i reaktywacje w nowym rozkładzie?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Port Gdynia połączony z hiszpańskim Bilbao

Intermodal i logistyka

Port Gdynia połączony z hiszpańskim Bilbao

Damian Kelman 23 października 2025

Port Gdynia otwiera się na Azję

Intermodal i logistyka

Port Gdynia otwiera się na Azję

Damian Kelman 18 września 2025

Wybudowano największy w Polsce hub przeładunkowy zboża [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij